Σάββατο 12 Απριλίου 2008

ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ


Microsoft-Nεγρεπόντε: ένα - μηδέν

Αναδημοσίευση από την Εφημ. Αυγή 05/02/2008

Φτου κι απ' την αρχή με το πρόγραμμα "ένας φορητός υπολογιστής (laptop) ανά μαθητή". Χθες ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης παρουσία του υπουργού Παιδείας Ευ. Στυλιανίδη... διέγραψε τα όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα και εμμέσως πλην σαφώς φωτογράφισε τον κερδισμένο και τον χαμένο. Μicrosoft - Νεγρεπόντε: ένα - μηδέν. Παρά τις διαβεβαιώσεις του ότι "η συμφωνία με τη Μicrosoft δεν είναι δεσμευτική", ο υπουργός Οικονομίας έσπευσε να παρουσιάσει ως μειονεκτικό το πρόγραμμα "One laptop per child" του Nεγρεπόντε που κονταροκτυπιέται με τη σαφώς ακριβότερη προσφορά της εταιρείας Intel που στο συγκεκριμένο πρόγραμμα συνεργάζεται με τη Microsoft. Ο Οργανισμός OLPC (με εμπνευστή τον Νεγρεπόντε) από τη μια και η INTEL από την άλλη ήταν οι δύο διεκδικητές του προγράμματος που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στη σχετική διαδικασία που πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο καλοκαίρι. "Μπορείτε να μας πείτε τι έγινε και γιατί κάνουμε ξανά δημόσια διαβούλευση τώρα;" ρωτήθηκε ο κ. Αλογοσκούφης και απάντησε ότι επαναλαμβάνονται οι διαδικασίες "γιατί καμία από τις δύο λύσεις δεν είναι ώριμη για άμεση εφαρμογή. Γι' αυτό κάνουμε αυτή τη διαβούλευση τώρα, προκειμένου να έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο". Νωρίτερα, όμως, ο υπουργός Οικονομίας είχε φροντίσει να εμφανίσει το πρόγραμμα Nεγρεπόντε ως... τριτοκοσμικό και άρα ακατάλληλο για την Ελλάδα λέγοντας τα εξής: "Ασφαλώς και έχουμε συνεργαστεί και με το "One laptop per child" ("ένα φορητό υπολογιστή για κάθε παιδί") για να υπάρξει και για αυτόν τον υπολογιστή ελληνικό λογισμικό και προσαρμογή του στα ελληνικά δεδομένα. Γιατί χρειάζονται κάποια περισσότερα στοιχεία από αυτά που προβλέπει αυτό το πρόγραμμα για τις χώρες του Τρίτου Κόσμου". Όσοι γνωρίζουν λένε ότι το πρόγραμμα αυτό είναι πολύ ισχυρό τεχνολογικά και ουδεμία σχέση έχει μ' αυτό που υπονόησε ο υπουργός (ότι προορίζεται για... ιθαγενείς). Το βασικό του... ελάττωμα είναι ότι είναι πολύ φτηνό σε σχέση με την άλλη λύση που ήδη έχει επιλέξει η κυβέρνηση διά της στρατηγικής της συμφωνίας με τη Microsoft. Παρά τους αντίθετους ισχυρισμούς, ο έρωτας και ο βήχας δεν κρύβονται. Παρ' ότι επισήμως δηλώνεται ότι είμαστε ανοικτοί προς όλους, ο υπουργός Παιδείας στο πλαίσιο της προνομιακής μεταχείρισης κάλεσε ήδη τη Microsoft να συμμετέχει στην οικοδόμηση ενός πρότυπου "Έξυπνου Σχολείου" που θα αποτελέσει -όπως είπε- "παράδειγμα προς μίμηση". Αλλά για να μην παρεξηγηθεί έσπευσε να συμπληρώσει ότι "η πρόταση αυτή", που θυμηθείτε πως απευθύνεται στη Microsoft, "είναι ανοικτή πρόσκληση προς όλες τις εταιρείες". Με τη γνωστή επωδό "ο καλύτερος κερδίζει". Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου των δύο υπουργών η εν λόγω δράση, που απευθύνεται \σε μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του δημοτικού και των δύο πρώτων του γυμνασίου\, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και τις 4 Απριλίου και ο στόχος είναι η διανομή των μαθητικών υπολογιστών να ξεκινήσει το 2009. Κατά τη δοκιμαστική φάση, η διάρκεια της οποίας δεν προσδιορίστηκε, η \δράση θα υλοποιηθεί σε περιορισμένο αριθμό σχολείων που επίσης δεν διευκρινίστηκε.\ Η επιλογή και η προμήθεια των μαθητικών φορητών υπολογιστών θα γίνει κατόπιν ανοικτού διεθνούς διαγωνισμού. Τα γνωστικά αντικείμενα που προτείνεται να υποστηριχτούν με εκπαιδευτικό λογισμικό στο πλαίσιο της δράσης είναι τα Μαθηματικά, η Γεωγραφία, η Φυσική, η Πληροφορική και η Ιστορία. Επίσης ανακοινώθηκε ότι θα επεκταθεί στους φοιτητές που πάσχουν από σοβαρές ασθένειες και εισάγονται με ειδικό ποσοστό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το μέτρο της επιδότησης για την απόκτηση φορητού ηλεκτρονικού υπολογιστή. Πρόκειται για περίπου 5.000 φοιτητές που θα επιδοτηθούν με το ποσό των 1.000 ευρώ. Π.Σ.
Στεφανάκου Πίκια


Το Lego και η Babushka
Αναδημοσίευση από: Tο ελληνικό ιστολόγιο της P2P Foundation: http://bloggr.p2pfoundation.net/
Γιώργος Παπανικολάου28 Φεβρουαρίου 2008
Μια σκληρή μάχη καθοριστικής σημασίας για το μέλλον της χώρας διεξάγεται στα παρασκήνια, αδυνατώντας ν’ αγγίξει τον αφρό της επικαιρότητας. Η μάχη για την τύχη του σημαντικότερου πόρου της κοινωνίας μας, των παιδιών μας.Το παιχνίδι παίζεται γύρω από τον μαθητικό υπολογιστή, μια ιδέα που ξεκίνησε από τον Nicholas Negreponte [1] στο MIT και είναι το σημαντικότερο πρόγραμμα για την καταπολέμηση της κοινωνικής και οικονομικής ανισότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. Το πρόγραμμα (OLPC) στην αρχή χλευάστηκε από τον παγκόσμιο μονοπωλητή λειτουργικών συστημάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών, την Microsoft, αλλά γρήγορα η Εταιρεία κατάλαβε ότι μπροστά της εμφανιζόταν μια τρομακτική απειλή: η επιτυχία του προγράμματος θα οδηγούσε εκατομμύρια παιδιά σ’ όλο τον πλανήτη να γαλουχηθούν με το λειτουργικό σύστημα Linux που είναι “ελεύθερο” και ο κώδικας του ανοικτός. Η αλλαγή θα οδηγούσε σε μια ριζική ανατροπή των συσχετισμών της παγκόσμιας πληροφορικής τάξης πραγμάτων υπέρ της ελευθερίας και της δημιουργικότητας. Με κάθε μέσο που διαθέτει η Εταιρεία, μάχεται με λύσσα την επιτυχία του προγράμματος. Συνασπισμένη με την εξίσου δυσαρεστημένη Intel κατασκεύασε ένα ανταγωνιστικό, περισσότερο ακριβό προϊόν και εξόρμησε στην αγορά προκειμένου ν’ ανταγωνιστεί άμεσα το OLPC.Το δίλημμα της επιλογής δεν είναι ένα ερώτημα που αφορά το παρουσιαστικό ή το μέγεθος της οθόνης και του σκληρού δίσκου του υπολογιστή, αλλά η φιλοσοφία τους. Το OLPC είναι τεχνολογικά υπέρτερο καθώς ενσωματώνει πρωτοπόρες τεχνολογίες. Το OLPC λειτουργεί με πολύ χαμηλότερες απαιτήσεις ενέργειας και μπορεί να φορτιστεί με μηχανικό τρόπο με τη βοήθεια ενός χειροκίνητου δυναμό. Μπορεί ν’ αντέξει σε μεγάλες πτώσεις, στο βρέξιμο και σε μεγάλες διαφορές θερμοκρασίας. Έχει φορητή κάμερα και ασύρματο δίκτυο, δίνοντας τη δυνατότητα δημιουργίας ευκαιριακών δικτύων ανάμεσα στους ομότιμους υπολογιστές και μοίρασμα από κοινού μιας γραμμής στο διαδίκτυο.Το σημαντικότερο στοιχείο της φιλοσοφίας του, που το κάνει πραγματικό εκπαιδευτικό εργαλείο, είναι ο ανοικτός κώδικας του λειτουργικού του συστήματος. Μάλιστα, πατώντας ένα πλήκτρο, οι μαθητές, είναι σε θέση να μελετήσουν τον πηγαίο κώδικα που εκτελείται και φυσικά να τον αλλάξουν, προσδίδοντας νέες ιδιότητες στον υπολογιστή και δημιουργώντας δικά τους προγράμματα. Τεχνικά, τα επιμέρους εξαρτήματά του μπορούν να αποσυναρμολογηθούν από τα παιδιά και να ξανασυντεθούν βοηθώντας τα να κατανοήσουν την δομή των έξυπνων υπολογιστικών μηχανών. Τη φιλοσοφία του υπολογιστή αυτού θα την ονόμαζα φιλοσοφία Lego τόσο ως προς την υλική υπόσταση του μαθητικού υπολογιστή, όσο και ως προς την άϋλη, υπολογιστική του. Η φιλοσοφία αυτή βλέπει την μάθηση σαν μια διαδικασία πειραματισμού και δημιουργίας. Η μαζική διασπορά ενός τέτοιου ανοικτού εργαλείου θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια σε μια άνθιση παραγωγής ανοικτού και ελεύθερου για όλα τα παιδιά του πλανήτη λογισμικού, παραγόμενου από αυτοκυβερνώμενες κοινότητες επαγγελματιών και ερασιτεχνών προγραμματιστών. Θα αυξήσει τον κοινό πλούτο και θα τον διανείμει σε όλα τα παιδιά του πλανήτη και όχι μόνα στα λίγα της ανεπτυγμένης δύσης που μπορούν να πληρώνουν τα ιδιόκτητα λογισμικά της Εταιρείας. Ο ανοικτός κώδικας θα μυήσει τα παιδιά στην καινοτόμο δημιουργία και όχι στην παθητική κατανάλωση πληροφορίας, την υπακοή και το σεβασμό στην στατικότητα. Αυτό είναι και το πραγματικό νόημα των απαιτήσεων της μετα-βιομηχανικής εκπαίδευσης, του μετα-υλικού κόσμου που αναδύεται. Η αναπαραγωγή υπάκουων και επιμορφωμένων εξαρτημάτων δεν καλύπτει πια, ούτε τις ίδιες τις απαιτήσεις της καπιταλιστικής παραγωγής. Το σχολείο που ζήσαμε, έτσι κι αλλιώς θα μεταλλαχθεί γρήγορα.Αντίθετα, το “ανταγωνιστικό” laptop της εταιρείας δεν ενσωματώνει καμία πρωτοποριακή τεχνολογία και είναι αποτελεί απλώς μια φθηνή έκδοση ενός κλασσικού προσωπικού υπολογιστή. Κλειδωμένο και με μυστικού κώδικα λειτουργικό σύστημα, ιδιόκτητο εκπαιδευτικό λογισμικό και hardware απροσπέλαστο και ακατανόητο μπορεί να παρομοιαστεί μόνο με μια μικρότερη babushka ενός κλασσικού και συνηθισμένου προσωπικού υπολογιστή. Μια κούφια εκπαιδευτικού περιεχομένου μικρογραφία κούκλας. Μια ευκαιρία για άντληση κερδών από τον αναιμικό προϋπολογισμό της παιδείας, από τις εταιρείες που κατέχουν λίγοι και ισχυροί με τον μανδύα της προσφοράς στο εκπαιδευτικό σύστημα. Ένα εργαλείο αναπαραγωγής παθητικών καταναλωτών έτοιμου εταιρικού λογισμικού και εκπαιδευτικού υλικού, μια φιλοσοφία αναπαραγωγής υποτακτικών “ινφοκολλήγων” της Εταιρείας.Η κυβέρνηση Καραμανλή μέσω του υπουργού οικονομίας Αλογοσκούφη, μεθοδεύει την αγορά χιλιάδων babushkas για το εκπαιδευτικό σύστημα. Αφού εξευτέλισε τους κοινοβουλευτικούς θεσμούς επικυρώνοντας μια πρωτοφανή για τα Ευρωπαϊκά δεδομένα και πολιτικά σκανδαλώδη συμφωνία με την Εταιρεία, ξεκινά εκ νέου τη δημόσια διαβούλευση για τον μαθητικό υπολογιστή, προδικάζοντας με δηλώσεις της την τελική έκβαση υπέρ της Microsoft. Την καλεί μάλιστα απροκάλυπτα, να σχεδιάσει το ελληνικό ψηφιακό σχολείο του μέλλοντος. Η στρατηγική της εκτυλίσσεται μεθοδικά έχοντας στο πλευρό της τα εκδοτικά συγκροτήματα που απειλούνται από μια ουσιαστική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας της εκπαίδευσης. Παρασιτικές βιομηχανίες πανεπιστημιακών και μαθητικών εκδόσεων βιβλίων και λογισμικού, που ορθά βλέπουν στην διαδικτυακή διάδοση του ανοικτού και ελεύθερου εκπαιδευτικού περιεχομένου την οικονομική τους καταστροφή. Στρατηλάτες τους είναι μεγάλα εταιρικά συμφέροντα της ενημέρωσης που έχουν επιβάλει στα μέσα επικοινωνίας που ελέγχουν μια ιδιότυπη ομερτά. Πολύπλευρα διαπλεκόμενοι μέσω των εταιρειών πληροφορικής που κατέχουν, επιχειρηματικοί όμιλοι και Microsoft, προσπαθούν να λαθροχειρίσουν στους λιγοστούς οικονομικούς πόρους που απέμειναν στο παρασιτικό κράτος για την ψηφιακή ανάπτυξη της χώρας, μετά από την επιδρομή των κομματικών φίλων. Η κυβέρνηση αποπειράται να περάσει τη μάχη που τελειώνει οριστικά στις αρχές Απριλίου στα ψιλά γράμματα της δημοσιότητας.Τα “Lego” του OLPC δεν μπορούν να έχουν άλλον υποστηρικτή παρά μόνο τους απλούς Έλληνες πολίτες που ενδιαφέρονται για την τύχη αυτής της χώρας. Ας κινητοποιηθούμε όλοι για να σπάσουμε το φράγμα της σιωπής κυβέρνησης και media. Όχι babushkες στα σχολεία μας!!!

Αν θέλετε να δοκιμάσετε το λογισμικό του OLPC, κάντε κλικ στον επόμενο σύνδεσμο:
http://olpc.download.redhat.com/olpc/streams/sdk/build1/livecd/olpc-redhat-stream-sdk-livecd.iso

Το σχολείο μας δεσμεύεται σ' αυτή την διαμάχη υπέρ του ελεύθερου λογισμικού ανοιχτού κώδικα και χρησιμοποιεί λειτουργικό edubuntu

Παρασκευή 4 Απριλίου 2008

Σύνδεσμοι

Το blog του σχολείου μας δε φιλοδοξεί να είναι κάτι παραπάνω από χώρος φιλοξενίας των συνδέσεων για τα blogs των ανθρώπων που φοιτούν, εργάζονται και ζουν σ' αυτό.
Αν θέλετε το blog σας να αναρτηθεί εδώ, δεν έχετε παρά να το δημιουργήσετε και μετά να στείλετε την διεύθυνσή του μαζί με το e-mail σας στην διεύθυνση: gianinet55@gmail.com.
Αν δεν ξέρετε πώς να δημιουργήσετε ένα blog, επικοινωνήστε με τους μαθητές της ΣΤ1 τάξης, ή τον κύριο Γιάννη.
Εδώ έχουμε τα blogs των τεσσάρων ομάδων εργασίας της ΣΤ1 τάξης του Σχολείου μας:
πρώτη ομάδα
δεύτερη ομάδα
τρίτη ομάδα
τέταρτη ομάδα
πέμπτη ομάδα

Και blogs δασκάλων: